Skupno pismo evropskim oblikovalcem politike o standardih CO2 za avtomobile in kombije

Standardi CO2 za avtomobile in dostavna vozila: Proizvajalci avtomobilov, industrija avtomobilskih delov in proizvajalci goriv pozivajo k tristranskim pogajanjem, da bi v celoti uveljavili izid splošnega pristopa sveta, da bi po letu 2035 omogočili, da vozila ICE, registrirana izključno za pogon na CO2 nevtralna goriva [1].

Mi, avtomobilska podjetja, podjetja za proizvodnjo goriv in industrijska združenja načrtujemo svojo industrijsko prihodnost tako, da bo popolnoma skladna s ciljem podnebne nevtralnosti Evrope do leta 2050. Toda naši pomisleki so vse večji, da je omejena pot, ki jo zagotavlja predlog komisije za uredbo o “okrepitvi standardov glede emisij CO2 za nove osebne avtomobile in nova lahka gospodarska vozila v skladu s povečanimi podnebnimi ambicijami Unije“, s trenutnim preskusom in certificiranjem protokol, ustvarja nepotrebna tveganja; industrijsko, gospodarsko, socialno in v smislu zapoznelega zmanjšanja toplogrednih plinov. Vsi v celoti podpiramo, da bo elektrifikacija glavna tehnologija za razogljičenje lahkega cestnega prometa. Vendar so nedavni geopolitični dogodki poudarili negotovosti v zvezi s potjo do popolne elektrifikacije novih avtomobilov do leta 2035.

Od objave predloga Komisije za standarde CO2 v avtomobilih in kombijih julija 2021 se je geopolitična pokrajina močno spremenila, kar vpliva na odvisnost od energije in surovin. To bo verjetno vplivalo na hitrost in ekonomsko učinkovitost elektrifikacije novega voznega parka lahkih vozil. Še posebej:

  • Povišane cene surovin za baterije in omejitve dobave bodo ogrozile dostopnost cenovno dostopnih avtomobilov za številne državljane in posledično upočasnile menjavo voznega parka. Ta tveganja povečajo povpraševanje po fosilnih gorivih in upočasnijo zmanjševanje emisij toplogrednih plinov;
  • Dostop do potrebnih surovin za baterije je izziv, ki ga povzročajo pomisleki glede vse manjše odvisnosti od virov zunaj EU;
  • Kot odziv na energetsko krizo, ki preoblikuje energetsko politiko v Evropi, se povprečna intenzivnost toplogrednih plinov električne energije v EU potencialno povečuje, saj se pričakuje, da se bo poraba premoga povečala. Nobenega zagotovila ni, da bomo imeli dovolj obnovljive električne energije za zadovoljitev vse večjega povpraševanja po elektrificiranem prometu, s tveganjem, da bo mejna poraba električne energije izvirala celo iz premoga. Trenutni standardi za vozila, ki temeljijo izključno na emisijah iz izpušne cevi, tega ne preprečujejo na škodo splošnega zmanjšanja emisij toplogrednih plinov;
  • Postavitev polnilne infrastrukture po vsej Evropi narašča, vendar dovolj gosto polnilno omrežje po vsej EU še ni zagotovljeno. To ustvarja negotovost, ki mnoge voznike odvrača od prehoda na elektromobilnost.

Objava ocene učinka Komisije iz septembra 2020 [2] je le na kratko obravnavala nekatera od teh vprašanj, čeprav so zaradi nedavnega razvoja postala kritična.

Trenutne razmere zahtevajo težaven ponovni razmislek o dolgotrajnih predpostavkah, kako lahko leta 2050 najbolje dosežemo podnebno nevtralnost, hkrati pa zagotovimo pravičen prehod industrije EU. V tej luči je treba upoštevati vse rešitve, ki lahko zagotovijo zmanjšanje emisij toplogrednih plinov.

Industrija goriv je določila, da je mogoče povečati proizvodnjo trajnostnih, naprednih in sintetičnih brezfosilnih goriv [3]. Potreben dejavnik, ki omogoča, da se to zgodi, je jasno priznanje v zakonodaji in družbi, da imajo lahko vozila ICE, HEV in PHEV, ki uporabljajo izključno trajnostna obnovljiva in sintetična goriva, zelo nizek odtis toplogrednih plinov ali celo popolnoma podnebno nevtralna. Znatne količine je mogoče proizvesti iz surovin za odpadke in ostanke ter iz obnovljive energije, pridobljene v EU in uvožene. Zelo verodostojne akademske študije dokazujejo, da je ta kombinacija lahko enaka kombinaciji električnih vozil v smislu razogljičenja cestnega prometa.

Pomemben, a pogosto zanemarjen dejavnik je odpornost prometne vrednostne verige EU: dodatne poti za doseganje ciljev toplogrednih plinov pomenijo zmanjšanje s tem povezanega tveganja, ki ga prinaša izključno električni pristop. Uporaba trajnostnih obnovljivih in sintetičnih goriv je idealno dopolnilo k strategiji elektrifikacije.

Industrija goriv je tudi določila, da bo strategija za obnovljiva tekoča goriva za letalski in pomorski sektor imela koristi od vzporedne dobave nekaterim sektorjem cestnega prometa, saj bodo naložbeni primeri močnejši, kar bo omogočilo hitrejše povečanje naložb, razvoj dobavne verige, in s tem povezano ustvarjanje delovnih mest.

Ker bo prehod na popolnoma električno mobilnost postopen, so trajnostna biogoriva, obnovljiva goriva in e-goriva zanesljiva rešitev za kratkoročno, srednjeročno in dolgoročno zmanjšanje emisij prometnega sektorja, hkrati pa zagotavljajo uporabo obstoječo floto (t. i. legacy floto) in infrastrukturo. Elektrifikacijo in CO2 nevtralna goriva je treba obravnavati kot dopolnilni rešitvi.

Nazadnje, prometna vrednostna veriga EU že razvija metodologijo za certificiranje izključne uporabe CO2 nevtralnih goriv v posamezno identificiranih vozilih. Na ta način lahko trden certifikacijski standard podpira izvajanje uvodne izjave 9a splošnega pristopa Sveta, da se v celoti omogoči komplementarna pot CO2 nevtralnih goriv, da se zagotovi največja verjetnost za doseganje zmanjšanja toplogrednih plinov in sprostitev industrijskih naložb. V revidirani uredbi je treba uvodno izjavo 9a dopolniti z uvedbo novega člena, ki določa ustrezno pravno zavezujočo določbo.

Trialog se odvija v zelo drugačnem svetu kot pred letom dni. Ne zavzemamo se za zmanjšanje resničnih ambicij glede zmanjšanja toplogrednih plinov. Ne zavzemamo se za razširitev uporabe fosilnih goriv v novih vozilih od leta 2035. Zavzemamo se za pomembno dodatno tehnološko pot za doseganje evropskih industrijskih in družbenih ciljev, kot je doseganje podnebnih ciljev.

Udeležence trialoga pozivamo, da:

  • vključijo uvodne izjave 9a v člena sporazuma;
  • uvedejo nov člen, da se določi vsebina uvodne izjave 9a kot pravno zavezujoča določba;
  • določijo, kar se da hiter rok, vendar najpozneje eno leto po začetku veljavnosti uredbe, da komisija predstavi predlog o tem, kako registrirati vozila, ki poganjajo izključno CO2 nevtralna goriva.

Posredujejo skupno pismo evropskim oblikovalcem politik v formatu pdf tukaj

[1] Izraz „CO2 nevtralna goriva“ je vključen v uvodno izjavo 9a splošnega pristopa Sveta k zadevni uredbi. V tem pismu se tak izraz uporablja za označevanje nefosilnih, trajnostnih obnovljivih in sintetičnih goriv.

[2] „Ocena vpliva, ki spremlja dokument okrepitev podnebnih ambicij Evrope do leta 2030“ SWD (2020) 176 konč.

[3] Domov – čista goriva za vse

//